Vandringsresa

Karpathos

8 dagar
Svårighetsgrad: Lätt
Vi bor i underbara Diafani, på öns nordspets och med utsikt över det Karpatiska havet. Härifrån når vi badvikar och andra fantastiska utsiktsplatser, med nyfikna bergsgetter i hälarna. Vi besöker självklart den magiska bergsbyn Olympos, men även ön Saria som är en obebodd skönhet med drömlika badvikar.
DAG 1

Vi anländer med flyg till Karpathos vid lunchtid. Därefter följer busstransfer till Pigadia. Vi äter lunch och i hamnen vänatr sedan båten som tar oss direkt till Diafani på öns nordspets. Vi tar in på vårt hotell som ligger på stranden och inleder vandringsveckan med en kort tur till en vacker badstrand.

DAG 2

Vi bekantar oss med byn och dess omgivningar. Vi börjar med en tur upp i bergsområdet söder om Diafani, med sikte på stranden Forokli. Där tar vi båten tillbaka

DAG 3

Vi tar sikte på den isolerade bergsbyn Olympos som är öns mest kända plats. På ett par timmar tar vi oss de 400 höjdmeterna upp till byn och dess utsiktsplatser som kan få vem som helst att häpna. Här bor vi en natt och njuter av mat och en stjärnhimmel utan bakgrundsljus

DAG 4

Vi lämnar underbara Olympos på eftermiddagen och tar oss en annan väg ner mot Diafani. Vi vandrar i eftermiddagssolen, via lilla Avlona mot havet och tar ett kvällsdopp när vi kommer fram

DAG 5

Dagens tur går upp mot Avlöna och upp till en fantastsisk utsiktsplatå med vyer ut över havet. Här finns även ett underjordiskt kapell som vi besöker. Den som vill vandrar tillbaka till Diafani. Andra tar båten tillbaka.

DAG 6

Denna dag inleds med en båttur till en av stränderna på den ödsliga ön Saria norr om nordspetsen. Vi vandrar över ön, badar i laguner på vägen och blir hämtade med båt på eftermiddagen

DAG 7

Denna sista vandringsdag lämnar vi Diafani på morgonen och vandrar tar fyratimmars tur till den nästan ödelagda byn Tristomo norr om Diafani. Här finns laguner med kristallklart vatten som vi såklart badar i. Den som vill vandrar tillbaka och andra tar båten till Diafani

DAG 8

Båten tar oss tillbaka till Pigadia där bussen väntar för att ta oss till flygplatsen