Vandringsresa

San Martino

9 dagar
Svårighetsgrad: Normal
San Martino di Castrozza ligger idylliskt i dalen Primiero, omringat av toppar som Vezzana och Burleoni - över 3.000 meter höga. Härifrån gör vi storslagna vandringsturer via Passo Rolle, till alpstugor som Rosetta och till sjöar som Calaita. Eller som någon en gång myntade: Den som inte besökt områdena runt San Martino har aldrig besökt Dolomiterna
DAG 1

Vi lämnar Sverige och samlas på flygplatsen i Venedig för direkt busstransfer till San Martino.

DAG 2

Redan den första vandringsdagen beger vi oss rakt in i Pale di San Martino med alpstugan Rosetta som mål. Där stannar vi för att njuta av mat och av utsikten västerut innan vi återvänder längs en brant vandringsled tillbaka till San Martino.

DAG 3

Vi inleder dagen med en busstur rakt söderut. Vi förlorar höjdmeter hela vägen och kommer att få ta igen dem till fots de första timmarna. Bussen stannar i Siror och därifrån beger vi oss rakt västerut och upp mot den underbara alpsjön Calaita. Vi pausar i alpstugan Miralago innan vi fortsätter norrut mot vår hemby. Vi har hela tiden det mäktiga massivet Pale di San Martino på vår högra sida.

DAG 4

Vi inleder dagen med att gå samma led som första dagen avslutades med. Men snart viker vi av norrut så att vi rundar den kanske mest kända toppen i området: Cimon della Pala. Vi fortsätter mot Passo Rolle där vi pausar innan vi fortsätter upp mot bergskammen vid Tognazza. Här vandrar vi längs bergskammen förbi sjöarna Cavallazza pch Colbicron. Vi pausar ofta och njuter av utsikten och tillvaron innan vi tar oss ned genom dalen till vårt San Martino.

DAG 5

Detta blir första dagen på vår tvådagarsvandring till alpstugan Pradidali där vi övernattar. Vi Kan ta det lugnt eftersom vi inte har någon nedstigning att ta hänsyn till. Det är kargt och brant men underbart att komma fram till stugan där den ligger i solnedgångens ljus.

DAG 6

Om vädret tillåter blir det en nattvandring eller tidig soluppgångsvandring. Efter frukost blir det en brant men ganska kort nedstigning från alpstugan. Här finns tid för extrarundor och övriga önskemål.

DAG 7

Sista dagen tar vi oss upp till en annan vackert belägen alpstuga - Velo della Madonna. Vi startar tidigt på morgonen så även denna dag finns det tid för extraturer om så önskas.

DAG 8

Vi lämnar vårt San Martino och åker med busstransfern direkt till hotellet i Venedig. Det blir en eftermiddag och kväll där, med allt vad det innebär

DAG 9

Vi hinner med mer av Venedig innan flyget tar oss tillbaka till Sverige - kanske en båttur till Marina eller Murano?