Vandringsresa

Beatenberg

8 dagar
Svårighetsgrad: Avancerad
Beatenberg är en liten by på en terrass högt över Thunsjön, i Jungfrauområdet. Utsikten är minst sagt magnifik och bakom Beatenberg finns bergsområdet med Niederhorn och stenbockskolonier.

Vi gör oförglömliga utflykter till anda byar i regionen - som Mürren, Wengen och Brienz. Vi åker båt över sjöarna, besöker dundrande vattenfall och kommer tätt inpå majestätiska bergväggar som Eigers och Jungfraus.

Observera att ett tåg-/buss-/båtkort för fria resor hela veckan och i hela Schweiz, ingår i priset

DAG 1

Vi anländer till Zürich flygplats och tar tåget till Interlaken. Där byter vi till en buss som på en halvtimma klättrar 700 höjdmeter så att vi kan installera oss i våra charmiga alpina trähus med blomlådor och utsikt över sjö och berg, precis som det ska vara.

Vi tar en eftermiddagspromenad ner till Beatushöhlen som är ett grottområde med sagolika vattenfall, halvvägs ned till Thunsjön.

DAG 2

Denna första heldag tar vi en tur upp med kabinbanan till Niederhorn. Vi går längs bergskammen mot Habkern och viker av söderut mot Beatenberg. Med lite tur ser vi de skygga stenbockarna som tillhör en av de bäst kända kolonierna i regionen.

DAG 3

Vi tar bussen ner till Interlaken. Där tar vi klättertåget längs Lütschineåns forsar upp till Lauterbrunnen. Vi beundrar först ett av dalens 72 vattenfall - Staubbachfallet där vattnet kastar sig 300 meter ned mot dalens botten. Därefter påbörjar vi vandringen upp mot Grütschalp. De som vill tar linbanan upp. Härifrån påbörjar vi en lätt vandring mot Mürren. För varje steg vi tar närmar vi oss Jungfraus majestätiska bergvägg - med bedårande blomsterängar hela vägen. Vi pausar i Mürren, som är en av Alpernas vackrast belägna byar. De som vill tar kabinbanan ner till Stechelberg. Andra går hela eller halva sträckan. I Stechelberg tar vi bussen tillbaka till vårt Beatenberg.

DAG 4

Vi tar buss och tåg till Wengen som är ännu en av Alpernas vackrast belägna byar. Turen med klättertåget upp till Wengen blir något att minnas, med en fantastisk utsikt över Lauterbrunnendalen. Vi påbörjar vandringen geonom dalen, med Eigers utmanande nordvägg vakande över oss. I Wengernalp viker vi av norrut mot Männlichen där vi kommer att övernatta i berghotellet.

DAG 5

De som vill följer med på en kort men magisk nattvandring i området, om vädret tillåter. Vi äter sedan frukost och påbörjar vandringen ned mot Grindelwald som är ännu en fantastisk by. Här flödar turismen över men vi håller oss till leder där det är lite mindre vandringstrafik.

DAG 6

Vi tar bussen ned till Interlaken östra tågstation. Här väntar båten som tar oss på en kort tur över Brienzsjön till idylliska Iseltwald. Vi pausar och njuter av utsikt och kanske ett bad i sjön. Sedan vandrar vi längs sjökanten mot Giessbach där ett av regionens mest kända vattenfall har sitt utlopp. Vi viker av upp längs fallet och fortsätter så länge vi behagar, innan vi återvänder till Giessbach där båten väntar så att vi kan fortsätta vår tur över sjön mot Brienz.

DAG 7

Vi avslutar vandringsveckan med den mest ansträngande vandringen, men kanske också den vackraste. Vi tar oss med buss och tåg till Griesalp i Kiental. Här ställer vi in siktet på bergspasset Hohtürli (2778 m), som ligger tättinpå Blümliesalpmassivet som är ett av Alpernas mest beundrade. Vi pausar i alpstugan innan vi påbörjar turen ned mot Kandersteg. Vi passerar en fantastiskt vacker alpsjö och får möjlighet att pausa vid ännu en alpstuga, vid dess strand. I Kandersteg tar vi tåg och buss tillbaka till vår sista kväll i Beatenberg, med panoramautsikt över alla områden vi njutit av under veckan.

DAG 8

Vi tar buss och tåg tillbaka till Zürich flygplats och återvänder till den svenska sommaren.